Ostoskori - 0,00 €

Ostoskorissasi ei ole tuotteita.

    Return to Previous Page

    ACAI

    OSTA ACAI

     

    Osta acai 

    Amazonin sademetsä vastaa arvioiden mukaan jopa 20 prosentista ilmakehän happituotannosta – ja jopa yli 50 prosentista maapallon lajien monimuotoisuutta.

    Osana sademetsän monimuotoisuutta kasvaa korkea palmupuu joka tuottaa hyvin ravinnetiheitä marjoja, joita on käytetty jo satojen vuosien ajan. Acai kasvaa lähinnä vain hyvin lähellä päiväntasaajaa, vesistön läheisissä kosteikoissa, joissa tarvitaan vahvaa vastustuskykyä suojautumaan runsailta mikrobeilta, ja runsaasti antioksidantteja aurinkosuojaksi.

    Päiväntasaajan lähellä kosteikossa on säteilyn lisäksi paljon kaikenlaisia pieneliöitä, homeita, sieniä, mikrobeja, viruksia ja parasiitteja taistelemassa elintilasta. Tällainen on acain alkuperä, vaikka nykyään heikommaksi jalostettua acaita viljellään myös suojatummissa olosuhteissa ilman sademetsän todellista ympärillä olevaa biodiversiteettia.

    Mikä acaissa on erityistä? Usein sanotaan, että kannattaa syödä kaikki sateenkaaren värit, koska ne edustavat eri fytoravinneryhmiä, joilla on kaikilla tärkeä tarkoitus terveydessämme ja ne myös toimivat parhaiten eri kehon osissa. Acai tarjoaa harvinaisimpia ja joillain tavoin arvokkaimpia värejä, violettia ja sinistä. Violetti liittyy yleensä jollain tapaa hermoston tukemiseen ja stressiltä suojautumiseen. Acaissa sattuu olemaan mukana myös runsaasti rasvoja, jotka auttavat näitä antosyaniineja ja muita fytoravinteita imeytymään erityisen hyvin. Kuten tyrni, acai tarjoaa kokonaisen paketin arvokkaita rasvoja, vitamiineja ja fytoravinteita, mikä on muun muaksi hyväksi iholle. Ja kuten mustikka tai gojimarja, myös acai on hyväksi silmille. Acaita käyttäessä saatat huomata myös verensokeria tasaavan vaikutuksen, tasapainoisen olotilan aterioiden välillä, tai ettei nälkä tule niin nopeasti. Immuniteettikin saattaa kiittää ja jopa allergiaoireet lievittyä. Antosyaniinien vaikutuksista opitaan koko ajan lisää ravintotieteessä – ja acaissa niitä on riittää, kuten muitakin voimakkaanvärisiä fytoravinteita.

    Acai on luonnostaan vähäsokerinen marja, joka ei sisällä käytännössä lainkaan fruktoosia ja sakkaroosia. Acai sisältää myös runsaasti proteiinia, varsinkin kun vertaa sitä muihin marjoihin. Acain proteiinipitoisuus voi vaihdella aina 5–18% välillä, riippuen missä se on kasvanut. Acai sisältää myös polyfenoleja ja erityisesti flavonoideja, sekä runsaasti eri mineraaleja kuten kaliumia, kalsiumia, rautaa, magnesiumia, kuparia, fosforia, mangaania, sinkkiä, booria ja natriumia. Vitamiineista mainitsemisen arvoisia ovat A­, B1­, B2­ ja E­vitamiini. Erityisesti acain erottaa muista marjoista kuitenkin sen korkea rasvahappopitoisuus.

    Todennäköisimmin huomaat acaita syödessä myös, että tulee lämmin. Tekee ehkä mieli ottaa paita pois, tai isommasta annoksesta hypätä jopa avantoon. Tämä liittyy ainakin acain metaboliaa tukevaan vaikutukseen ja mahdollisesti typpioksidituotannon lisääntymiseen.

    Brasiliassa Acai on ollut suosittua pitkään, mutta herkästi pilaantuvana se ei ole levinnyt maailmalle kuin vasta viime aikoina. Kun uutinen acain terveysvaikutuksista levisi, tuli markkinoille kaikenlaisia tuotteita, jopa sellaisia jotka eivät sisältäneet acaita lainkaan, sekä sellaisia joissa acain flavonoidipitoisuus oli tosi alhainen. Nykyään markkinoilta löytyy onneksi myös todella hyviä acai­tuotteita pakastekuivattuna, hyvistä lähteistä ja nopeasti prosessoituna.

    Yleensä, kun jokin ruoka tulee hivenainerikkaasta ja voimakkaasti elävästä maaperästä, runsaan biodiversiteetin keskeltä, ja sillä on pitkä käyttöhistoria ruokana ja korkea arvostus terveen paikallisväestön keskuudessa, siitä kannattaa kiinnostua. Varsinkin kun tarjolla on paljon sellaisia tärkeitä ravinteita jotka nykyruoassa jäävät helposti vähemmälle, ja joita kaupunkielämä saattaa erityisesti kuluttaa.

    Kuten marjat yleensäkin, acai sopii luultavasti kaikille veriryhmille ja kehotyypeille, eikä nykytiedon mukaan sen käyttöä tarvitse varoa minkään tiettyjen lääkkeiden kanssa. Acai­jauhetta kannattaa käyttää yhdessä muidenkin marjojen kanssa, miksei myös hedelmien. Jauhetta voi lisätä vaikka smoothieen. Muita hyviä kumppaneita acai­jauheelle on avokado, raakakaakao, kookos, chia, vanilja, maca, hunaja ja siitepöly sekä erilaiset siemenet ja pähkinät.

    Acaissa löytyy erityisen paljon mangaania – sekä suoja-aineita kuten antosyaniinit, jotka sallivat kehon käyttää mangaania tavallista enemmän.
    Mangaani on yksi niistä hivenaineista, joita toisinaan vaihtoehto- ja luontaispiireissä suositellaan ottamaan lisää, tarvittaessa vaikka purkista.

    Mangaani on olennainen tulehdusten vähentämiseen, luiden hyvinvointiin, energiatasoihin, immuniteettiin, PMS-­oireiden helpotukseen, hedelmällisyyteen ja verensokerin tasapainotukseen (kromin ja vanadiinin ja magnesiumin ohella) sekä jopa kilpirauhasen hyvinvointiin.

    Acain sisältämä runsas antosyaniini toimii tulehduslääkkeenä kehossa. Lisäksi acai laimentaa tai sammuttaa tulehdusta myös ainakin runsaiden antioksidanttien ja fytoravinteiden kautta muutenkin, kuten myös eri omegoiden ja oleiinihapon kautta. Acain sisältämä yhdistelmä omega­3, omega­6 ja omega­9 rasvahappoja auttaa omega­3 rasvahappoa läpäisemään solunseinämiä. Näin saadaan ravinteet kulkeutumaan paremmin solutasolla, poistettua aineenvaihduntajätteitä ja myrkkyjä, sekä vähennettyä tulehduksia kehossa. Erityisesti tulehdusta vähentävät antosyaniinien sekä muiden vahvojen fytoravinteiden antiviraaliset, antibakteeriset ja anti-hiivavaikutukset. Osa acain ainesosista auttaa myös vahvistamaan immuniteettia, mikä vähentää patogeenien määrää, tulehdusta ja allergioita. Acaista saa siis todella paljon hyviä rasvoja, hyvillä antioksidanteilla suojattuna.

    Yleensä ne ainekset, jotka ovat tyypillisesti acaita korkeammalla ORAC­-arvoissa (yksi tapa mitata antioksidanttitehoja), ovat sellaisia kuten kurkumajauhe, oregano, propolis, neilikka tai kaakaojauhe, joita ei voi tai ei kannata nauttia kovin paljoa. Acaita voisi syödä pakastekuivattunakin jopa kymmeniä grammoja kerralla, sillä se maistuu niin miellyttävälle.

    ORAC­-arvo ei sinänsä kerro vielä antioksidanttien imeytymisestä, monipuolisuudesta tai missä kehon osassa mikäkin toimii parhaiten, mutta ORAC­-arvo antaa osviittaa ravinnetiheyteen etenkin fytoravinnepuolella. Liian isoista määristä antioksidantteja ei ole edes kehossa hyötyä, sillä päivässä ei keho todennäköisesti pysty käyttämään kuin maksimissaan 5000 ORAC-­yksikköä, jolloin loput tulevat munuaisten kautta virtsana ulos. Antioksidantteja tulisi mieluummin nauttia monipuolisesti, kuin suuria määriä jotain yksittäista antioksidanttia tai edes luonnonlähdettä päivästä toiseen.


    Miten tunnistan hyvälaatuisen acain?

    Paras tapa on nauttia acai suoraan Amazonilla ja vielä villinä, mutta luonnollisesti tämä ei ole meille useimmiten mahdollista, joten helpoin tapa on etsiä hyvälaatuinen pakastekuivattu luomusertifioitu acai-marjajauhe luotettavalta toimijalta ja käyttää jauhetta perusruokavalion tukena. Toinen vaihtoehto on nauttia koko marjasta valmistettua pakastettua massaa, mutta tätäkin versiota on harvoin kauppojen pakastealtaissa tarjolla. Heikkolaatuiset valmisteet on yleensä joko pastöroituja, sulfiiteilla käsiteltyjä tai sisältävät erilaisia täyteaineita, joten tämänlaisten tuotteiden käyttöä tulisi välttää. Kapselimuotoisissa versioissa jää acain määrä lähes aina marginaalisen pieneksi, joten niiden käyttöä emme myöskään tästä syystä suosittele lainkaan.


    Mihin tarkoituksiin voin käyttää acaita?

    • - Iho
    • - Näkö
    • - Immuniteetti (vähentää tulehduksia)
    • - Energiatasot
    • - Ruoansulatus
    • - Verensokeri
    • - Kehon kantasolut
    • - Munuaiset ja maksa



    Miten minun tulisi käyttää acai­jauhetta?

    Voit lisätä 1–2 lusikallista jauhetta haluamaasi ruokiin. Jauhetta ei kannata kuumentaa kovin paljoa, kuten ei myöskään muita marjoja, mikäli haluat saada marjojen parhaat ainesosat ehjänä kehon hyväksikäytettäväksi. Pieni lämpö sen sijaan saattaa jopa parantaa ainesosien imeytyvyyttä kehossa, mutta tyypillisesti acaita nautitaan viileänä.

    Pakastekuivatut acai-marjajauheet

    • - Luomusertifioidut acai-jauheet
    • - Laadukkaat marjajauheet Brasiliasta
    • - Korkean ORAC-arvon omaava supermarja
    • - Sisältää useita vitamiineja ja mineraaleja
    • - Paljon omega-rasvahappoja (3, 6, 9)
    • - Korkea antosyaniinien määrä
    • - Kaikki myymämme acai-jauheet ovat lisäaineettomia
    2 Nimike(ttä)

    Taulukko Lista

    Laskeva
    EDULLINEN ACAI

    Normaali hinta: 21,20 €

    Erikoishinta: 14,84 €

    PARAS ACAI-JAUHE

    Normaali hinta: 9,90 €

    Erikoishinta: 7,92 €

    2 Nimike(ttä)

    Taulukko Lista

    Laskeva